Sunday, March 18, 2007

Perkara Membatalkan Iman (Kufur)

KUFUR

MAKSUD :

- Tidak percaya kepada Allah serta mengingkari ajaran yang disampaikan oleh Nabi
Muhammad S.A.W

JENIS-JENIS KUFUR :

1. Kufur Hakikat :

- Maksud : Ingkar atau menafikan rukun iman dan menolak syariat yang dibawa oleh
Rasulullah
s.a.w

- Contoh :
* Tidak mengakui balasan diakhirat
* Menolak hukum yang terdapat dalam al-quran
* Menyatakan solat fardhu merugikan masa
* Menyatakan berpuasa ramadhan melemahkan ekonomi

2. Kufur Nikmat :

- Maksud : Mengingkari Allah sebagai pemberi nikmat kepada manusia dan makhluk ciptaan

- Contoh :
* Menggunakan nikmat kejalan maksiat
* Enggan mengeluarkan zakat / sedekah
* Boros membelanjakan harta



FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN SESORANG ITU BOLEH MENJADI KUFUR :

1) Pegangan agama yang lemah menyebabkan seseorang tidak dapat membezakan antara
perbuatan yang membawa dosa atau pahala

2) Terpengaruh dengan hawa nafsu yang inginkan keseronokan dan kebebasan
kesempitan hidup menyebabkan seseorang sanggup melakukan kufur untuk
memenuhi keperluan hidup

* SOALAN LATIHAN :
(Sila jawab soalan ini dan hantarkan selewat-lewatnya Jumaat ini)

1) Nyatakan tiga kesan perbuatan kufur kepada seseorang ?
2) Berikan maksud kufur hakikat.
3)Senaraikan dua contoh kufur nikmat.

4 comments:

cikgu rahil said...

cayalah ustaz.. memang menarik...
hehe..nanti post gambar betul kay.. baru senang nak cari jodoh hehe...

kawan said...

good...ustaz!!!tahniah kerana dapat menghasilkan blog yg menarik..usaha tangga kejayaan..

Amiza binti Mad Zin said...

wah...hebat!excellent job ustaz!!

comel said...

askm..
saya ada kemusykilan..
seseorg t'lh memanggil saya kufur kerana saya tidak mahu mngikuti sesuatu program yg saya percaya boleh membawa kemudaratan ke atas diri saya sndri danjuga pihak lain..
org itu bukan islam..
adakah org itu patut mengelar saya begitu? apa hukum nya jika saudara bukan islam itu menggelar kita sebegitu?